Πέμπτη, 8 Αυγούστου 2013

Meanwhile in Mexico


 Σχεδόν κάθε κουλτούρα ή υποκουλτούρα έχει κάποια μουσική έκφραση. Το rock'n'roll, σαν γενική έννοια, με τις πολλές του εκφράσεις φρόντιζε να καλύπτει μουσικά αρκετές τέτοιες "πολιτιστικές" προσεγγίσεις. Κάποιες τέτοιες φτάσανε σε μεγάλη δόξα για λίγα χρόνια, αλλά "ξεφτίσαν" ή "κάηκαν" από την πολύ προβολή. Αλλά επειδή, το rock'n'roll είναι αθάνατο, πάντα μένει κάποια σπίθα, έτοιμη να ανάψει μόλις βρει άξιους μουσικούς. Κάπως έτσι είναι και η ιστορία surf rock, ενός είδους μοναδικού στην μουσική ιστορία, που δημιουργήθηκε σαν έκφραση μια υποκουλτούρας, σχετιζόμενης με ένα άθλημα. Φυσικά η ανάγκη της μουσικής στήριξης, μιας κινηματογραφικής έκρηξης ταινιών με θέμα το surf, την πενταετία 1961-1966, ήταν μεγάλη. Όμως η μόδα, μαζί με την ζήτηση για αυτές τις ταινίες έσβησε, αλλά το μουσικό κύμα που δημιούργησε έμεινε. Και μάλιστα περνώντας από σαράντα κύματα, μέσα στον χρόνο, αλλά και γεωγραφικά, έφτασε σε μια χώρα που περνάει αυτήν την περίοδος από σαράντα κύματα. Και το ανέμελο στιλ αυτής της μουσικής ουσιαστικά είναι μια σανίδα σωτηρίας στα κύματα των καθημερινών μας προβλημάτων. Η σανίδα αυτή λέγεται Meanwhile in Mexico και παίζουν καθαρό και αγνό Instrumental surf rock. Περνώντας και αυτοί μέσα από σαράντα κύματα και μέσα από την 6 χρονη πορεία τους φτάσανε σε σημείο να είναι έτοιμοι να κυκλοφορήσουν και τον πρώτο τους δίσκο. Οι ίδιοι αν και δεν κατέχουν την τέχνη της ιστιοσανίδας, κατέχουν πολύ καλά την μουσική που την εκφράζει. Ξεκίνησαν το 2007 όταν ακόμα σπούδαζαν στο Σύγχρονο Ωδείο Θεσ/νίκης, από τον Γιάννη στο μπάσο και τον Πάρη στην κιθάρα, σαν μια προσπάθεια να παίξουν παλαιά surf μουσική. Λίγο αργότερα προστέθηκε στην μπάντα ο Νικόλας, στα ντραμς. Αυτοί ήταν και η αρχική τους σύνθεση με κοινά γούστα τα soundtrack και ταινίες που σχετίζονται με το μουσικό αυτό είδος. Μετά από πολλές αλλαγές η σύνθεση τους είναι ο Πάρης Παπαδόπουλος στην κιθάρα, ο Γιάννης Παρζιάλης στο μπάσο και Κώστας Αναγώστου στα ντραμς. Οι ίδιοι στο Echo-λόγιο δηλώνουν για την προέλευση του ονόματός τους: " Το όνομα είναι ένας συνδυασμός. Συνδυάζει τα παλαιά κόμικ που όταν αλλάζανε σκηνή λέγανε "meanwhile εκεί", ενώ ταυτόχρονα αναφέρει το Μεξικό ως παραπομπή σε καουμπόικες καταστάσεις". Με την εμπειρία πολλών ζωντανών εμφανίσεων ανά την Ελλάδα, με κορυφαία το άνοιγμα της συναυλίας των Αυστραλών Atlantics, είναι επιτέλους έτοιμοι να μπουν στην δισκογραφία. Ο δίσκος θα λέγεται "Rosencrantz and Guildenstern are deaf" και θα κυκλοφορήσει μέσα στο 2013. Θα περιλαμβάνει 11 δικές τους δημιουργίες καθαρού Instrumental surf rock και τρεις διασκευές έκπληξη.

ZZ Top - La Grange


Οι γυναίκες είναι η βασική πηγή έμπνευσης για την δημιουργία ενός τραγουδιού. Δεν υπάρχει μουσικός που να μην έχει σύνθεση έστω και ένα τραγούδι για κάποια γυναίκα. Η αφορμές είναι πολλές, από ερωτική απογοήτευση και ύμνος στον έρωτα, μέχρι και θαυμασμός για κάποια γυναικεία προσωπικότητα κοινωνική ή και πολιτικής δράσης. Δεν είναι τυχαίο που οι μούσες είναι γένους θηλυκού. Αλλά, υπάρχει ένα θέμα ταμπού, σχετικό με το πιο αρχαίο γυναικείο επάγγελμα, που λίγοι καλλιτέχνες έχουν ασχοληθεί και πάντα πίσω από ένα πέπλο κάποια συνθηματικής ονομασίας.
Αυτό το θέμα διαπραγματεύεται στους στίχους του το "La Grange" των ZZ Top. Ίσως το πιο αντιπροσωπευτικό τραγούδι τους, βρίσκεται στο τρίτο άλμπουμ της μπάντας, το Tres Hombres του 1973. Η δημιουργία των Billy Gibbons, Dusty Hill, Frank Beard είναι μέσα στα 100 καλύτερα καθαριστικά κομμάτια όλων των εποχών, σύμφωνα με το έγκυρο περιοδικό Rolling Stone. Το "La Grange" ήταν ένα μπουρδέλο στην ομώνυμη μικρή πόλη, λιγότερο των 5000 κατοίκων, του Texas στην περιοχή Fayette County. Το "μαγαζί αργότερα ονομάστηκε "Chicken Ranch" και έχει γίνει και θέμα θεατρικού έργου του Broadway με τίτλο The Best Little Whorehouse in Texas. Μεταξύ αυτών που έχουν πρωταγωνιστήσει σε αυτό ήταν και οι Dolly Parton και Burt Reynolds.
Ο οίκος ανοχής, ήταν πολύ γνωστός ήδη στην περιοχή, αλλά το τραγούδι το έκανε γνωστό σε όλη την πολιτεία και ακόμα σε όλη την περιοχή. Δημιουργώντας όμως αρκετά προβλήματα στην επιχείρηση αυτή, η οποία ήταν από τις πιο παλιές στην πολιτεία του Texas. Η ιδιοκτήτρια Miss Edna, μετά από κάποια ρεπορτάζ από την μια ζηλώτρια δημοσιογράφο της τηλεόρασης, από το Houston, αναγκάστηκε να το κλείσει. Αν και ο σερίφης της περιοχής αναγκάστηκε να ξανανοίξει την επιχείρηση, μιας και οι κοπέλες κάθε εβδομάδα περνούσαν εξετάσεις και ήταν καθαρές. Αλλά συνείσφεραν και στην οικονομία της πόλης, καθώς τα χρήματα τους ξόδευαν στην πόλη. Και η Miss Edna έκανε μια γενναία δωρεά για το νοσοκομείο της πόλης.
Το οίκημα ακόμα στέκει στην θέση του, μετά από πάνω από 100 χρόνια λειτουργίας. Ο ίδιος ο Dusty Hill το είχε επισκεφθεί όταν ήταν έφηβος, μαζί με τον πατέρα του, καθώς ήταν ένα είδος μύησης για τους νεαρούς της περιοχής, η επίσκεψη εκεί. Η ιδιοκτήτρια του, χαιρόταν σεβασμού από την τοπική κοινωνία και σε αντίθεση με την Dolly Parton, που ερμήνευσε τον ρόλο της, ήταν μια μεσόκοπη γυναίκα, που θα μπορούσε να εργάζεται οπουδήποτε. Οι ίδιοι κάτοικοι της πόλης, πρωτοστάτησαν να μείνει ανοιχτό το ιστορικό οίκημα, αν και στην πλειονότητα αποτελούν μια πολύ συντηρητική κοινωνία. Απλά αναγκάστηκε να άλλαξε όνομα σε "Chicken Ranch" .
Μουσικά το τραγούδι δεν αποτελεί καμιά παρθενογένεση και βασίζεται σε ένα τραγούδι γραμμένο το 1948 και κυκλοφόρησε έναν χρόνο αργότερα, το Boogie Chillen του John Lee Hooker. Ο γνωστός δημιουργός απεβίωσε το 2001, αλλά τα δικαιώματα του τραγουδιού ανήκαν στον Bernard Besman. Ο ίδιος μήνυσε την μπάντα από το Texas το 1992, όπως ισχυρίζεται τότε πρωτάκουσε το τραγούδι, για κλοπή πνευματικής ιδιοκτησίας. Αλλά έχασε τελικά την δίκη, καθώς οι ZZ Top άλλαξαν και κάποιες νότες.

 Jacek Maniakowski

After Maths


Ο Πυθαγόρας είχε πει πως τα μαθηματικά είναι η γλώσσα των θεών. Ο ίδιος είχε ανακαλύψει και την μουσική των σφαιρών και των Ημισφαιρίων, την οποία μάθαμε από τον Πλάτωνα. Αυτό από μόνο του είναι μια απόδειξη της σχέσης μουσική και μαθηματικών. Αν και ένας μουσικός που έχει φάει άπειρες ώρες στην εξάσκησης, εύκολα μπορεί να αναγνωρίσει την σχέση αυτή. Αλλά μια μπάντα αποφάσισε να το δηλώσει και με το όνομά τους. Μιλώ για τους  After Maths, ο οποίοι μάλιστα με το πρώτο τους σινγκλ, το  "Queen Elizabeth" εμφανίζουν και την ακολουθία Fibonacci στο εξώφυλλό του. 
Ίσως για κάποιον αμύητο, αυτές οι μαθηματικές έννοιες να φαίνονται ακατανόητες και ..... κινέζικα, ωστόσο το συγκρότημα των After Maths, έχει μουσική προσιτή στον καθένα. Οι ίδιοι δηλώνουν "To όνομα μας είναι ένα λογοπαίγνιο. Όλα στο σύμπαν ακολουθούν τους κανόνες των Μαθηματικών (Αfter Maths) ή ότι οι πράξεις μας έχουν συνέπειες (aftermaths)." απαντώντας στο echo-λόγιο. Ονομάζουν τον εαυτό τους ένα  rock/alternative/other σχήμα. "Δημιουργήθηκαν το 2009 , ως studio project της Decy Belu και του Duru (μπασσίστα των Τσοπάνα Rave ,Transistor)." Μετά την θετική υποδοχή που είχε το ντέμο τους, αποφάσισαν να δέσουν και να γίνουν μπάντα. Το 2011 ηχογράφησαν το πρώτο τους ΕΡ με 5 τραγούδια. Οι κριτικές και η αποδοχή ήταν  ενθαρρυντικές και το re-mix του τραγουδιού τους "fateproof" από τον Spyreas Sid των Cyanna η απόδειξη της ποιότητας τους. Το 2013, μέσα στο Απρίλιο κυκλοφόρησαν το σινγκλ τους Queen Elizabeth, που περιέχει δύο εκτελέσεις του τραγουδιού, αλλά και το  "The Times".
Το ομώνυμο τραγούδι του σινγκλ παιχνιδιάρικα και με νάζι προσπαθεί να αγγίξει πιο ευρύ κοινό με τις κιθάρες του Xenios Ε να είναι διακριτικές, αλλά χωρίς να χάνει την alternative rock φύση και φλερτάρει και με indie rock. Η μία εκδοχή είναι πιο μικρή, radio edition, αλλά προσωπικά προτιμώ την κανονική του εκτέλεση, που ακολουθεί. Το συμπληρωματικό "The Times" με ενθουσίασε περισσότερο με τις κιθάρες να παίρνουν, με διακριτικό πάντα τρόπο, τον πρωταγωνιστικό ρόλο και με την φωνή της Decy Belu να δένει αρμονικά. Η παραγωγή του  Αλέξη Μπόλπαση είναι αξιοθαύμαστα ισορροπημένη, χωρίς να "ρίχνει" κανένα μουσικό όργανο. 
Όμως πέρα, η μπάντα έχει και άλλα τραγούδια σεις αποσκευές της. Το  Fateproof, ξεκινάει με ένα δυνατό riff το οποίο πρωταγωνιστεί  σε όλο το τραγούδι. Η παραμόρφωση στα φωνητικά λειτουργεί θετικά. Το The safari trip ξεκινάει ύπουλα γλυκά και εξελίσσεται σε ένα δυναμικό τραγούδι, που χτίζει την έντασή του. Το  Pandora's face  έχει μια ανατολίτικη χροιά, αλλά πάντα κρατώντας τον ροκ χαρακτήρα του. Πολύ έξυπνα τα πλήκτρα παρεμβαίνουν στο ρεφρέν. Οι αλλαγές στην χροιά της φωνής της Decy Belu βγάζουν αρκετό ερωτισμό. Το Salome, κάτι μου θυμίζει αλλά χωρίς να είναι αυτό αρνητικό και είναι αρκετά καλή σύνθεση. Η ευχάριστη έκπληξη ήταν για μένα το Put the blame on mame της Rita Hayworth ανακατεμένο με το walk των Pantera. Πολύ έξυπνη ιδέα, αλλά και πολύ αρμονικό δέσιμο με φοβερή εκτέλεση. Μια διαφορετική προσέγγιση στο "Lady και ο αλήτης" και αυτό σε ένα τραγούδι. 
Η μπάντα αποτελείται από τους Decy Belu :φωνή, Duru :μπάσο, Xenios Ε. Κιθάρα, Thanos S. : πλήκτρα, Gino A. τύμπανα και έχει σαν έδρα της την Αθήνα. Συνεχίζουν να γράφουν καινούργια τραγούδια και να κάνουν ζωντανές εμφανίσεις. Προσωπικά πιστεύω πως έχουν τα προσόντα να φτάσουν ψηλά, φτάνει να κάνουν ..... σωστούς υπολογισμούς. 
 Jacek Maniakowski