Τρίτη, 10 Σεπτεμβρίου 2013

Λευκή Συμφωνία


Λέγεται ότι, όσο πλούσια είναι η γλώσσα, άλλες τόσες ιδέες μπορεί να εκφράσει. Ουσιαστικά μια γλώσσα είναι η ενσάρκωση της ηθικής και συναισθηματικής κατάστασης ενός λαού. Και καλύτερος τρόπος για να εκφραστεί αυτή είναι η ποίηση. Πέρα, όμως από το "χαρτί" η ποίηση αποτυπώνεται και σε νότες. Αν και το σκυλο-λαϊκο-ποπ μουσικό κατεστημένο την εξαφάνισε,.... σχεδόν, όμως. Πιο εύκολο όμως, είναι να εξαφανίσεις τις κατσαρίδες από την υφήλιο, παρά τους ποιητές, για ένα απλό λόγο: δεν είναι η μορφή το βασικό στοιχείο για την επιβίωση τους, αλλά το πνεύμα. Κάτι που τους κάνει να παίρνουν οποιαδήποτε μορφή, που μπορεί να αγγίξει την καρδιά των νέων, πάντα νέων στο πνεύμα. 
     Στην Ελλάδα, η μεγαλύτερη "ποιητική φωλιά" ήταν η ελληνόφωνη punk σκηνή. Κοντά στις τρεις δεκαετίες,  τα  punk συγκροτήματα συνεχίζουν με την μουσική τους, αλλά κυρίως με τον λυρισμό τους να αγγίζουν κάθε ελεύθερο μουσικόφιλο. Μια τέτοια μπάντα είναι και η Λευκή Συμφωνία. Οι Λευκή Συμφωνία ήταν ένα συγκρότημα από την Αθήνα και δημιουργήθηκαν στις αρχές τις δεκαετίας του 80', συγκεκριμένα το 1984. Μαζί με άλλα συγκροτήματα της εποχής, όπως Τρύπες, Metro Decay, Clown κ.α. οριοθέτησαν στην Ελλάδα το Ελληνόφωνο Post-Punk. Οι πρώτοι δύο δίσκοι τους παραμένουν ως και σήμερα κλασικοί και ιδιαιτέρως αγαπημένοι, αλλά και πολύ σημαντικοί. Ο πρώτος, ''Μυστικοί Κήποι'' κυκλοφόρησε το 1986 με έντονο το μελαγχολικό ύφος και με τους χαμηλούς τόνους στη κιθάρα, εμφανώς επηρεασμένοι από τα Βρετανικά Groups του είδους. 
Το δεύτερό τους, "Ηχώ Του Πόθου" πάλι από την "ΕΜΙ" κυκλοφόρησε το 1988. Με πιο έντονο μουσικό ύφος, γυρίζουν σε βιντεοκλίπ το τραγούδι  "Κοιτάζοντας Πίσω", από αυτό χαρίζοντας τους τον άτυπο τίτλο, σαν τον πρώτο ελληνικό συγκρότημα που παίχτηκε στο  MTV. Αυτό τους ανοίγει αρκετές πόρτες και για ένα εξάμηνο δίνουν αρκετές ζωντανές εμφανίσεις στην Γερμανία με το όνομα "Timedrops". Το '93 κυκλοφορούν τον τρίτο και ομώνυμο δίσκο τους και αυτό συνοδεύεται  με την κορυφαία στιγμή την εμφάνισή τους μαζί με τους  "Μetallica" και "Cult" στην Αθήνα. μετά από τρία χρόνια κυκλοφορούν και το "Λευκή Συμφωνία ΙV - Χρώματα" . 
Η μπάντα δημιουργήθηκε από τους Θοδωρή Δημητρίου φωνή, Σπύρο Χαρίση  στα τύμπανα, Τάκη Μπαρμπαγάλα στην κιθάρα, μέλος των "Forwand Music Quintet" και "Red mist" και Διογένη Χατζηστεφανίδη στο μπάσο. τη εποχή που ήταν στην Γερμανία, στη θέση του Μπαρμπαγάλα ήρθε ο Γερμανός George Becker. Το  '93 ο Chris Berger έρχεται στη θέση του Σπύρου Χαρίση (ο οποίος αυτοκτόνησε στις 7 Μαϊού 1993, στα 27 του χρόνια). Την επόμενη χρονιά,  αποχωρούν από την μπάντα οι δύο Γερμανοί μουσικοί και έρχονται στη θέση τους οι Κώστας Καστάνης κιθάρα και ο Γιάννης Βεναρδής τύμπανα (ex "Αδιέξοδο", "Γενιά Του Χάους"). 
 Jacek Maniakowski


The Jimi Hendrix Experience - Little Wing


Η λογική και συναίσθημα, από πολλούς θεωρούνται αντίθετες έννοιες. Όμως, στην μουσική κάτι τέτοιο δεν είναι δείγμα ταλαντούχου καλλιτέχνη. Ένας καλλιτέχνης πρέπει να ενώνει διαφορετικά πράγματα, να ενσαρκώνει την φιλοσοφική έννοια του Έρωτα, που μέσω της ένωσης διαφορετικών πραγμάτων, γεννάει καινούργια. Η τεχνική είναι απαραίτητη στην μουσική για εκφραστεί καλύτερα ένα συναίσθημα. Και αυτό τον συνδυασμό δε μπορούσε καλύτερα να δημιουργήσει κάποιος παρά η τεράστια μουσική προσωπικότητα του Jimi Hendrix. Ο λιτός στίχος, έχει συνοδεία μουσική με πολλές καινοτομίες και αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να δημιουργείται η επιτομή του λυρισμού.
Το δεύτερο άλμπουμ των  The Jimi Hendrix Experience, το Axis: Bold as Love του 1967, βρίθει από μουσικές καινοτομίες σε συνδυασμό με μουσικό και στιχουργικό λυρισμό. Το "Little Wing", μια δημιουργία του ίδιου του κιθαρίστα,δεν ξεφεύγει από τον κανόνα, που προανέφερα. Οι στίχοι του τραγουδιού, κατά μια ερμηνεία, αναφέρονται στον πρόωρο θάνατο της μητέρας του, της  Lucille Hendrix, κάτι που δεν επιβεβαιώνεται από τον ίδιο. Συγκεκριμένα αναφέρει ο ίδιος, ότι έμπνευση αποτέλεσε γι αυτόν το πλήθος στο  Monterey Pop Festival. Μια τρίμερη συναυλία με ονόματα όπως οι The Who, The Byrds, Janis Joplin και πολλά ακόμα. Κάποια στιγμή στην διάρκεια της δικής του εμφάνισης κοίταξε το πλήθος των 200 000 και φαντάστηκε ότι, όλοι πετούσαν. Όλη αυτήν την ατμόσφαιρα την φαντάστηκε σαν ένα μικρό κορίτσι που μπορούσε να πετάξει ανά πάσα στιγμή μακριά. 
Μουσικά, ο Hendrix το παρομοιάζει σαν ζελέ (??) αν και ήχος του τραγουδιού βγάζει μια τέτοια εικόνα. Η μουσική του δομή είναι βασισμένη στη Παραδοσιακή Ινδιάνικη Μουσική του Καναδά, με ένα από τα χαρακτηριστικά της, το αργόσυρτο τέμπο που συντηρείται είναι από συλλαβισμό του τραγουδιστή ή τα κρουστά και αργότερα δυναμώνει. Άλλωστε και κιθαρίστας είχε μέσα του αίμα Ινδιάνων  Cherokee. Ο Hendrix παίζει το τραγούδι στην κιθάρα σχεδόν σαν πιανίστας. Η χρήση ενός  ηχείου Leslie, όπου το γούφερ περιστρέφεται, δημιουργεί το φαινόμενο  Doppler, δηλαδή να ακούγεται ο ήχος σαν κύμα, ανεβοκατεβαίνοντας σε ένταση. Και το μόλις 2.20 λεπτών τραγούδι τελειώνει με ένα μαγικό σόλο που σβήνει, ακριβώς σαν ένα πέταγμα. 
Το τραγούδι αυτό, μαζί με το  "Spanish Castle Magic" είναι δύο που παιζόταν σε συναυλίες από το δεύτερο δίσκο του, λόγω των πολλών ηχητικών εφέ που χρησιμοποιήθηκαν στην ηχογράφηση του. Μια από τις πρώτες  ηχογραφήσεις του  Hendrix, ήταν ένα τραγούδι που λεγόταν "Fox,"  γράφτηκε μαζί με έναν σαξοφωνίστα το Lonnie Youngblood, θεωρείται ο πρόδρομος του τραγουδιού. Την ίδια μέρα που ηχογράφησαν το "Layla", Eric Clapton και Duane Allman, ηχογράφησαν και την δική τους εκδοχή του   "Little Wing" σαν φόρο τιμής προς τον μεγάλο κιθαρίστα. Τελικά δε πρόλαβε να το ακούσει, 9 μέρες αργότερα άνοιξε τα δικά μικρά για να πετάξει για την μεγάλη μπάντα.
 Jacek Maniakowski