Τρίτη, 8 Οκτωβρίου 2013

Led Zeppelin - Nobody's Fault But Mine


Η ικανότητα ενός μουσικού είναι να προβάλει σωστά μια μουσική σύνθεση, μέσα από την εκτέλεσή της και όχι να την .... εκτελέσει στα από τα 10 μέτρα. Πολλά από τα τραγούδια θα έμεναν στην λήθη του χρόνου, αν δεν υπάρχει κάποιος να τα διασκευάσει με κάποιον μοναδικό τρόπο ή ακόμα να κλέψει κάποιος την σύνθεση και να την παρουσιάσει σαν δική του. Αλλά όποιος και να είναι ο τρόπος "μετενσάρκωσης" ενός τραγουδιού, η ουσία είναι ότι, υπάρχει η διάδοσή του, ώστε να ακουστεί από πιο πολλά αυτιά. 
Οι Led Zeppelin, πέρα από το μεγαλείο του τρόπου που παίζανε, είναι γνωστοί και για τους "δανεισμούς" τους, αλλά και για τις καταπληκτικές διασκευές τους. Οι πρώτες ηχογραφήσεις της δεκαετίας του 1920, των παραδοσιακών μπλουζ, ήταν μια από τις πηγές τους. Στα πρώτα αυτά τα τραγούδια ο δημιουργός ήταν συνήθως άγνωστος και το τραγούδι χρεωνόταν σε αυτό που το ηχογράφησε για πρώτη φορά. Το Nobody's Fault But Mine ή αλλιώς It's Nobody's Fault but Mine, όπως ήταν ο αρχικός του τίτλος, όταν ηχογραφήθηκε για πρώτη φορά την περίοδο 1927–1928, ανήκει σε αυτήν την κατηγορία. Αν και οι  Led Zeppelin, δεν ήταν πρώτοι που το διασκεύασαν, ωστόσο η δική τους εκτέλεση, μέσα από το έβδομο τους άλμπουμ, το Presence του 1976,  έκανε το τραγούδι ευρέως γνωστό. 
Η πρώτη του ηχογράφηση έγινε  από τον  Blind Willie Johnson  και η αρχική του μουσική κατεύθυνση ήταν Gospel blues. Και φυσικά, το λυρικό μέρος, που χρεώνεται και στον τυφλό, από παιδική ηλικία, Johnson, έχει θρησκευτικό θέμα. Για την ακρίβεια όμως, μιλάει και για τον αναλφαβητισμό, που εκείνα τα χρόνια ήταν μάλλον συνηθισμένο φαινόμενο και ειδικά στους Αφρο-Αμερικανούς, που το μόνο μέσο έκφρασης είχαν την μουσική. Ουσιαστικά παροτρύνει αυτούς που γνωρίζουν  γραφή, να την εκμεταλλευτούν διαβάζοντας σωστά την Βίβλο και όχι για υλικούς σκοπούς. Η βαθιά θρησκευτική του διάθεση είναι διάχυτη σε κάθε στίχο και με αυτούς προσπαθεί να διώξει την ενοχή που δεν γνωρίζει, αλλά και δε μπορεί να διαβάσει. 
Η εκτέλεση των  Led Zeppelin, έχει αρκετές διαφορές με την πρώτη. Για την διαφοροποίηση οφείλεται στους Jimmy Page και Robert Plant. Έχουν αφαιρέσει τα ξεκάθαρα θρησκευτικά μηνύματα από τους στίχους, αλλά κρατώντας μερικούς . Και μουσικά το μετέτρεψαν  σε πιο καθαρά τραγούδια της ροκ. Η ιδέα για την διασκευή του, άνηκε στον τραγουδιστή της μπάντας και η παραγωγή του, για ακόμη μια φορά είναι υποδειγματική. Η προσθήκη της φυσαρμόνικας υποδηλώνει και τις μπλουζ ρίζες του τραγουδιού.
 Οι στίχοι  "brother he showed me the gong", "I got a monkey on my back" και "Devil he told me to roll", δηλώνουν την αλλαγή της κατεύθυνσης  του λυρικού μέρους. Ωστόσο, η σημασία τους έχει πολλές διφορούμενες ερμηνείες. Η πρώτη αφορά τα πρώτα φλερτ με την ηρωίνη του κιθαρίστα της μπάντας. Άλλη μία είναι, αφορά το  "Hellhound On My Trail," του Robert Johnson, σαν βασική πηγή έμπνευσης για τους στίχους του. Και μια τρίτη λέει ότι, είναι θρήνος του Plant, για τις συνέπειες της συμφωνίας με τον διάβολο που έκανε η μπάντα. Στην πραγματικότητα δεν είναι λίγες οι φορές που ο τραγουδιστής είχε κατηγορήσει τον κιθαρίστα για την ενασχόλησή με τις σκοτεινές τέχνες, ειδικά μετά τον θάνατο του γιου του και τον σοβαρό τραυματισμό της γυναίκας του σε αυτοκινητιστικό ατύχημα στην Ρόδο.